Den spændende karakter

Forlaget Tyrs gode råd

Et udpluk af gode råd om at bygge spændende karakterer som Forlaget Tyr gerne vil give videre.

Den spændende historie

Den spændende historie er drevet af spændende karakterer og derfor er det vigtigt at bruge tid på at skabe de spændende karakterer som læserne kan se for sig, have en holdning til, føle og fornemme. Det er karakterene, der driver historien og skabe bindeledet mellem læser og bog.

For at læseren skal kunne kende og genkende din karakter, skal du kende karakteren, så der skabes ensrettethed i skrivningen. Det bliver også meget nemmere for dig som forfatter at skabe dynamikker og dilemmaer, når du kender dine karakterer.

En spændende karakter har både et indre og et ydre aspekt.

Roller

Dine karakterer kan ses som at have roller i dine historie. Her er et par forslag til roller i en historie:

Protagonist – Hovedperson
Antagonist – Modstander (skurk)
Følgesvend – Sidekick, hjælper
Potentiel elsker – Ofte en drivkraft for handling
Mentor – Hjælper på et højere niveau

Rollerne er med til at skabe en komplet historie, der ofte passer til læserens forventninger.

Karakter-trekanten

Undersøg karakter-trekanten og byg dine karakterer, så du skaber realistiske karakterer, der er rundere i sin personlighed, og så du undgår en masse klichéer og stereotyper. Karakter-trekanten kan bruges på alle roller og på ydre og indre træk.

Quirks

Find karaktertræk, der skiller karakteren ud fra andre i bogen, så læseren let husker dem i historien og ikke blander dem sammen.

Indre træk: Tror på rumvæsner eller har et utæmmeligt had til måger eller er adrenalinjunkie eller bliver let jaloux.

Ydre træk: Ar, speciel hårfarve/øjenfarve, har et handicap eller en speciel tøjstil.

Adfærd: Klapper altid, når karakteren griner, har dårlige vaner med pistacienødder eller hepper på de forkerte.

Det er vigtigt at der er en grund til den specielle quirk, så det ikke bliver påtaget og noget forfatteren blot plastre på karakteren.

Få eventuelt inspiration på dette link.

Ydre træk

Lav ikke nogen karakter alt for perfekt! Skal du lave en smuk mand, så giv ham et realistisk lille modspil til det. Ingen gider læse om det perfekte.

Fortæl kun hvad der er relevant, hvilket giver forståelse og indlevelse. Undgå at have tusind ting at vælge imellem.

Det findes online lister, der kan anvendes som inspiration. Brug dem gerne for at få afveksling i hvad dele du beskriver. Det er ikke vigtigt at vide at alle har en hjerteformet ansigtsform, men måske er modermærket vigtigere?

Et link til en liste.

Indre træk

Handlinger er baseret på karakterens værdier og moral, men det kan være svær at sætte ord/følelser/handling på. Prøv alligevel at brainstorme, da det vil hjælper dig i den karakterudvikling.

Hav styr på, hvordan din karakter reagerer i forskellige situationer.

For eksempel er konfliktsky ikke bare at sige de ikke vil ud på eventyr, men også at de spiser svigermors mad, selvom de ikke kan lide den.

Brug gerne karakter-trekanten til at lave et varieret indre og som også meget gerne giver mulighed for udvikling af karakteren.

Personligheder

Kend din psykologi og hvis ikke du gør, så find forskellige test på nettet.

Du kan også benytte Jungs 12 arketyper, der er relaterbare og nemme at gå til, men husk at de er guidelines og ikke regler. De kan hjælpe læser og forfatter med at have og styre forventningerne til en karakters personlighed.

Jungs arketyper gennemgås ikke her, men er:

  • Den fornuftige (the sage)
  • Den uskyldige (the innocent)
  • Udforskeren (the explorer)
  • Herskeren (the ruler)
  • Skaberen (the creator)
  • Beskytteren (the caregiver)
  • Magikeren (the magician)
  • Helten (the hero)
  • Rebellen (the rebel)
  • Elskeren (the lover)
  • Narren (the jester)
  • Den forældreløse (the orphan)

Motiver

En karakter skal helst have et motiv for sine handlinger, så der er “god” grund til dem.

Uden motiv bliver det nemt til handlingsporno. Meget sker, men ingen ved hvorfor.

Den aktive karakter

… er handlingsdrivende og mere spændende at læse end den inaktive

… handler på sine værdier og moral i stedet for at vente på andre tager valg

… skal gerne ende i dilemmaer, hvor de indre værdier sættes i spil

… kan være passiv, men er det som et aktivt valg (vælge at lytte til andre)

… har ofte modsatrettede ønsker (vil blive hjemme, men ikke finde sig i samfundet)

Passiv vs inaktiv/aktiv vs aggressiv

I samarbejde med “god vs ond” arketyper.

Hjælper til at vælge karakterens handlinger.

Vær opmærksom, så en passiv ikke bliver inaktiv og aggressiv ikke bliver antagonistisk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *