Forlaget Tyrs gode råd om stærke adjektiver
Her finder du gode råd om adjektiver, hvilke vi anbefaler at du bruger og naturligvis hvorfor.
Hvad er adjektiver?
Adjektiver er tillægsord. Det er en ordklasse, der bruges til at beskrive navneord (substantiver), stedord (pronomer) eller egennavn (proprier).
Tillægsord er gode i historier til at male og farvelægge med.
Stærke og svage adjektiver:
Hvis der findes stærke tillægsord, så må der også findes svage tillægsord.
Her kommer dagens afsløring.
Der findes hverken stærke eller svage tillægsord. Man kan tale om stærk og svag bøjning. Derfor skal du vide, at definitionen af stærke og svage tillægsord udelukkende er en ting her hos Forlaget Tyr. På det punkt er vi unikke.
Det, vi mener med stærke tillægsord er, at det er malende og fortællende tillægsord, der er pumpet med fede lyde, er knasende sprøde og ligger godt i munden, så savlet drypper. Det er sennep i hot dog’en, pickles i cheeseburgeren og ikke mindst rom i glasset. Det er ord, du kan smage og føle, ord, der sætter fantasien i gang og ord, som er unikke for din karakter, din verden og dit ordforråd i din historie.
Er du med så langt? Hvis ikke så kommer her nogle eksempler.
Stærke tillægsord/adjektiver:
Mikroskopisk, kolossal, bredsvær, udsultet, fænomenal, elementær, knogleskrabende, bibelsk, majestætisk, pumpet, rødglødende, frostklar, boblende, magmadampende osv.
Og som nævnt findes der i vores definition svage tillægsord/adjektiver:
Lille, stor, høj, lav, tynd, tyk, hurtig, langsom… gaaaaaab… sulten, tørstig, ….zzzzzz….. grøn, gul, rød, sort osv., ….. snork…., osv. inden jeg falder i søvn.
Ja, faktisk elsker vi, når forfatteren gør sig umage med at svinge sig væk fra de kedelige og svage tillægsord.
Hvorfor skal du bruge stærke adjektiver?
Det skal du heller ikke nødvendigvis. Det kan komme lidt paradoksalt (åh, lækkert ord) at vi siger det nu. Valget er naturligvis dit og kan faktisk være afgørende afhængig af, hvilket forlaget du regner med at ville sende ind til. Nogle forlag er faktisk ikke glade for ord (citat slut).
For os bliver historien og fortællerteknikken bare bedre, når der kommer krudt i sproget. Og ja. Vi er glade for ord og glade for at kunne tygge og knase dem, som gammeldaws bolscher, og gerne skæren tungen på kanterne, så vi kan mærke i munden bagefter, at vi har haft en god historie i hånden.
Derfor anbefaler vi, at du finder den store tillægsordshåndbog frem, når du skriver historier og ellers lader din kreativitet og fantasi finde ned på papiret.
Vi vil så nødig stå med en smag af fåreuld i munden efter at have læst en historie fra dig. Det gør vi, hvis teksten vælter i svage tillægsord. Det bliver bare for anonymt for os.
Hvordan bruger du stærke adjektiver?
Du kan bruge tillægsord til meget godt, men du kan også ødelægge historien med dem. Faktisk er det en balancegang, men der findes dog væsentlige regler, som kan tages i anvendelse, hvis du vil gå fra godt til bedre, og fra bedre til bedst, og måske fra bedst til kunst, men slet ikke fra det og til uha, der ødelagde du det hele.
Tillægsord får historien til at smage bedre. Brug et tillægsord som salt og måske et andet som peber adskilt med et komma eller et bindeord som du vil krydre en god bøf. Skal bøffen smage af noget andet fx oregano, kan du tilføje et sidste krydderi, men nu skal du passe på. Tre tillægsord i rap vil få læserytmen til at blive udfordret. Du kan havne i en situation, hvor du bremser læsningen for at læseren skal forstå dine sammensatte tillægsord. Du kan derimod også ramme dopplereffekter, så dine tillægsord skaber resonans til den efterfølgend historie, men vejr og vind kan spille ind og du skal måske være heldig med temperaturen også.
Derfor må tre tillægsord i rap anses som et absolut maksimum og for at være sikker på at du ikke dummer dig, så hold det til to. Er du derimod en gambler og går efter stjernerne, så gå med tre, der kan indlede dit kunstværk. Gå med en triade, hvis du er dygtig (og heldig). Læs om triader her.
Tillægsord for tillægsordets skyld skal du også passe på med. To tillægsord, der bare er hinandens synonymer er skævt. Så skal du holde dig til ét enkelt. Hvem sagde, at det var let?
Et spørgsmål og eksempel, der muligvis vil dele vandene:
Hvad vil du helst læse:
1:
En bil kører gennem den store vandpyt langs kantstenen og sender en tyk skygge hen over væggen mod intetheden. Den langsomme lyd reflekteres på den ødelagte husfacade, men kastes tilbage som et lille ekko bag vinduesglasset.
2:
En bil kører gennem den voksende vandpyt langs kantstenen og sender endnu en ansigtsløs skygge hen over væggen mod intetheden. Den våde og slæbende lyd reflekteres på den eroderede husfacade, men rikochetteres som et fjernt ekko bag vinduesglasset.