Dialog

Forlaget Tyrs gode råd

Et udpluk af de gode råd om at skrive dialoger som Forlaget Tyr gerne vil give videre.

Det tekniske

Tegningsætning omkring dialog er enten citationstegn (“…”) eller bindestreg før dialogen (-). Hold øvrig tegnsætningen som fx punktum, komma, spørgsmålstegn eller udråbstegn til slut inden for citationstegnet.

Sideopsætning

Dialog gerne luft til siden og kan bryde en beskrivelse eller begivenhed op, både visuelt og fortællerteknisk. Dialog starter altid med indrykning og ny linje, hver gang en ny karakter siger noget. Det hjælper læseren med at skelne karaktererne og du kan måske spare en inkvitter (se tips&tricks om inkvitter).

At skrive følelser og locations i dialogen

Undgå adverbier. Adverbier er beskrivende tillægsord, der kan clashe med læserens følelse af scenen. (læs mere om adverbier i Tips&Tricks om adverbier)
Brug gerne aktive verber. Det er dog et religionsspørgsmål. Nogle vil gerne have at 90% af alle inkvitter er “sagde hun/han”, men prøv eventuelt at bruge andre inkvitter som “hvæsede” eller “sukkede”.
Den gyldne regel er at gøre dialogen let og elegant.
Brug regibemærkninger. En lang dialog frem og tilbage mellem to karakterer uden at benytte omgivelserne og at de gør noget i scenen kan foranledige et såkaldt white room syndrom. Eller at de ligeså godt kunne stå i en telefonboks at tale samme i røret. Brug rummet og scenen til at skabe fylde i dialogen.
Brug endelig dialogen til at karakterisere din person. En enkelte replikindividualisme kan redde mange dialoger. Det er personens tell, hvor du så ikke er tvunget til at bruge inkvitter.

En god dialog

En god dialog opbygger en konflikt. Et spændingsfelt mellem karakterer, eller mellem nogen eller noget uden for dialogen. Det er godt med uenigheder i synspunkter og gør dialogen spændende samt driver historien frem. Konflikt er godt. En god dialog kan fortælle en masse om karakteren, men også om situationen og evt. den verden historien befinder sig i. Men pas på med at stoppe noget i munden på dine karakterer som slet ikke passer med karakteren men bare er vigtig for handlingen. En god dialog skal give information med sig og udvikle historien, men den må ikke blive overlæsset med information.

Dialoger er ikke virkelighed

Fyld ord og small talk er bandlyst. De er bare kedeligt at læse. Dvs. udpræget brug af øh, ih, åh, nåh gør læseren træt. Lange grineflip skrevet som ahahahahahhaaaaa! giver læseren tics. Skriv blot at “et grineflip udfoldede sig” eller tilsvarende mere spændende.
Undgå endelig lange dialoger som at maden smager godt eller om vejret, medmindre at det naturligvis er underfundigt og tilhører en karakter, så det får en betydning for historien. Tåkrummende tilkendegivelse og rygklapperi får de fleste seriøse læsere til at droppe bogen. Gentagelser dur heller ikke. Konstante ja, nej, måske-svar er kedelige. Pas endelig på slangudtryk, hvis det ikke skal være tidstypisk eller at du opfinder dine egne. Så er det en helt anden snak.
Kort sagt skal du have en pointe med dialogen. Cut to the bone og start late, finish early er udmærkede tommelfingerregler.

Afbrydelser

Sæt dig ind i teknikken med dialog. Hvordan taler rigtige mennesker med hinanden. De afbryder fra tid til anden. På skrift kan man ikke tale i munden på hinanden uden at fortælle, at det er hvad de gør, men dialogen kan indholde afbrydelser og bare det kan være en konflikt.
Lad karaktererne skændes. Lav tankepassager. Tavshed kan fortælle en del. Lav emneskift. Det gør rigtige mennesker, hvis de er i egne tanke eller vil manipulere, eller sågar finder emnet ømtåleligt.
Det er ok med udpluk af dialoger, så en dialog ikke hver gang skal starte med Adam og Eva og opstandelsen.

Læs op for dig selv

En god dialog kan høre, når den læses højt, eller du sætter stemmer på dine karakterer og spiller skuespillet. Fungerer teksten i tale, så er der stor chance for at det også fungerer for læseren.

Anbefaling

For at skrive gode dialoger er det nødvendigt, at der er lavet en god personkarakteristik. Dvs. at din karakters dialogegenskaber er sat på skrift. Definér gerne karakterens værdisæt, ståsted, holdninger, sociale forhold, livsopfattelser og herudfra sprogbruget. Bruger karakteren særlige bandeord, talemåder, slang og jargon.
Giv karakteren udviklingstrin, så dialogegenskaberne måske følger med. Måske som et skift i holdninger eller at karakteren faktisk er blevet klogere.

Gå efter “Make My Day”-momentet

Kunne det ikke være fedt at skrive en så god dialog at sætningen går viralt eller man får en følelse af at personen, der siger det, bare er fed. Hvem vil ikke gerne stå med en Magnum 44 og sige: This is a 44 Magnum. The most powerful handgun in the world. Go ahead punk. Make My Day.

2 thoughts on “Dialog

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *