Eksposition

Forlaget Tyrs gode råd om eksposition

Her finder du Forlaget Tyrs gode råd om eksposition, hvad du skal være opmærksom på og måske lidt inspiration til at gøre dig umage netop her.

Hvad er eksposition?

Kan oversættes til mange ting i forskellige forbindelser. Grundlæggende betyder eksposition fremstilling, udstilling, indledning eller udredning af noget i en situation fx hvor handlingen i en bog tager sit udgangspunkt.

Med andre ord betyder eksposition i en bog fremstilling af forudsætningerne for handlingen.

Hvorfor er det vigtigt?

En god bogs eksposition er den, der drager læseren ind i handlingen. Læseren ved præcis, hvad der sker eller i hvert fald har læseren denne situation i tankerne efterfølgende. De har fået en lille krumme af en småkage, der smager fremragende og de vil gerne æde hele kagen.

Hvem vil ikke gerne vide, hvad snemanden er og betyder i Jo Nesbøs bog af samme navn (Snemanden).

Er ekspositionen god, er læseren meget mere tilgivende overfor en lang eller længere spændingsopbygning.

Opmærksomhedspunkter

Det kan være en balancegang at ramme en eksposition, hvor du som forfatter på samme tid gør din læser interesseret i den videre handling, men undgår at afsløre for meget.

I Forlaget Tyrs udgivelse om Kongeklenodiet 1 anvendes bogens eksposition til at vise et billede af en situation, der er central for handlingen. En lille drengs “dåb” som vogter. Undervejs i handlingen afsløres det, hvad det er der sker og hvad det betyder, men herfra er læseren fanget i den videre handling, der så kulminerer som en afslutning eller et svar på ekspositionen.

Med andre ord er det vigtigt for sammenhængskraften i din bog, at ekspositionen er væsentlig for din handling eller for en bærende karakter i din bog og at du faktisk bærer den helt med til klimakset for sin bog. Det er utroligt vigtigt at du besvarer ekspositionen eller på en eller anden måde får den afrundet og handlingen bundet op herpå.

En eksposition kan nemlig sagtens være om en eller flere af handlingens bærende karakterer eller den bærende konflikt. Her skal du som forfatter ramme hovedet på sømmet, fordi det kan være farligt, hvis karakteren efterfølgende bevæger sig uden for denne eksposition eller rammen for ekspositionen. Gør den det, har du mistet læseren og handlingen og plottet på gulvet. Dette naturligvis medmindre der er tale om en læringskurve (vigtigt), der kommer naturligt, eller en udvikling i konflikter (nogen er blevet klogere – uden det er vupti). Det er vigtigt at med læring af og udvikling af karaktererne – meget gerne ud fra ekspositionen.

I Forlaget Tyrs udgivelse om Den 7. Dimension bind 1 indledes med en eksposition af, hvad der er omdrejningspunktet for handlingen. Men det er først til allersidst, at det afsløres, hvordan denne eksposition ender (eller fortsætter). Her er det vigtigt at læseren får præsenteret alle vinkler på den indledende situation, så de i finalen står helt afklaret til at få at vide, hvad der sker og hvorfor det sker.

Du bør læse Kongeklenodiet og Den 7. Dimension for at mærke om ekspositionen virker på dig.

Denne eksposition må deles

“The world is changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air. Much that once was is lost; for none now live who remember it. It began with the forging of the great rings: three were given to the Elves, immortal, wisest and fairest of all beings. Seven to the Dwarf Lords; great miners and craftsman of the mountain halls. And nine, nine rings were gifted to the race of men, who above all else desire power. For within these rings was bound the strength and will to govern each race. But they were all of them deceived, for another ring was made: in the land of Mordor, in the fires of Mount Doom, the dark lord Sauron forged, in secret, a master ring  to control all others. And into this ring, he poured his cruelty, his malice, and his will to dominate all life.”

Citat fra The Lord of the Rings

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *