Forlaget Tyrs gode råd om filterord
Her kommer lidt gode råd om filterord, som Forlaget Tyr synes du skal have med på vejen.
Hvad er filterord?
Filterord er fx: så, hørte, følte, vidste, kiggede, besluttede, bemærkede, opdagede, undrede sig, tænkte osv.
Hvorfor er det vigtigt at kende dem og bruge dem med omtanke i din roman? Det er vigtigt, fordi brug af et stort antal af netop disse ord, kan få din historie og en scene i din historie til at virke fortalt og ikke dramatiseret på ingen tid. Du ved, alt det usagte omkring shown don’t tell.
Filtrering af POV?
Filtrering er en måde, hvor forfatteren kan kontrollere fortællerafstanden. Hvor meget af POV-karakterens oplevelser, der er filtreret, kan få teksten til at føles personlig, men også distanceret. Dermed er filterord ord, der kan distancere læseren fra POV-karakteren. Du finder ofte filterord i en lang fortællerafstand. Filterordene bidrager nemlig til at teksten føles løsrevet. Med brug af filterord vil læseren opleve at de læser, forklarer ting, der er åbenlyse og ofte leder forfatteren til at fortælle og bruge passive sætninger.
Læseren vil opleve en fortalt tekst og ikke en vist tekst.
Hvorfor kan filterord undværes?
Læseren oplever din historie gennem øjnene på fortælleren. Nogle gange er dette narrative filter usynligt og læseren opfatter ikke nogen afstand mellem dem selv og POV-karakteren. Fx ved en 1. person fortæller. Andre gange er filteret åbenlyst og læseren føler rummet mellem dem og karakteren. Det er fx en alvidende fortæller.
En POV-karakter videregiver per definition alt karakteren ser, hører, føler, rører ved, lugter, tænker osv. Karakteren filtrerer allerede alt for dig som læser. Det er kun et spørgsmål om, hvor åbenlyst dette filter er. Hvis der beskrives et hus, så ved læseren at karakteren ser et hus eller tænker på et hus. Hvis du skriver: “Hun så på huset” og derefter beskriver husets udseende, er det som minimum overflødig, men kan være klodset og fortalt prosa som det værste.
Eksempler
Første eksempel er fortalt prosa med filterord, imens der følges op uden filterord.
“Peter kunne se tre hunde, der løb frem mod ham” –> “Tre hunde løb frem mod Peter”
“Marie vidste, at hun måtte slippe væk” –> “Marie måtte væk”
“Jeg kunne mærke det hårde metal af en kniv mod min ryg” –> “Hårdt metal blev presset mod min ryg”
Kan du se forskellen? Intet er gået tabt i sætningerne, men i stedet føles de viste sætninger mere aktive og i øjeblikket . De har en fornemmelse af umiddelbarhed over sig, hvilket eliminerer den fortalte følelse.
Grænseflade filterord?
Nogle filterord er på grænsen til at være fortalt prosa, men det afhænger meget af brugen, fx såsom undrede sig, gik op for, besluttede, bemærkede osv.
Disse filterord summerer processer i overvejelsen og beslutningstagen. Det er altså noget, der sker inde i hovedet på POV-karakteren, men noget forfatteren beslutter, der skal ske i tankerne.
Eksempler
Første eksempel er fortalt prosa med filterord, imens der følges op med vist prosa uden filterord.
“Det gik op for Peter, at han måtte flygte” –> “Han måtte flygte”
“Marie spekulerede på om de ville slippe levende fra det” –> “Ville de slippe levende fra det?”
“Jeg bemærkede, at bilen manglede i indkørslen” –> “Vent, hvor var bilen i indkørslen?”
Uden filterordet er fokus på, hvad der tænkes og besluttes.
Når du ønsker at gøre brug af filterord?
Nogle gange ønsker du at gøre brug af et filterord, fordi det trækker opmærksomheden til handlingen (følelsen, lyden, blikket, opfattelsen mv.). Eller hvis bare det lyder mere dramatisk med filteret på. Dette fungerer faktisk utroligt godt i slutningen af kapitler eller slutningen af scener. Måske vil du også bruge filterordet, fordi du skriver med lang fortællerafstand eller som alvidende fortæller og dermed ønsker at opbygge en løsrevet observator tone.
Eksempler
“Peter lod blikket glide over den nærmeste perimeter med øjne og ører på vagt for hunde”
“Marie lukkede sine øjne og spekulerede på om nogen af dem ville overleve til at se endnu en solopgang”
“Jeg håbede det bedste. Nogle gange gik det godt, ikke?”
Hvor meget filtrering du vælger at bruge afhænger af din POV-karakter og fortællervinkel. En alvidende fortæller med mange POV-karakterer vil have en masse filterord, fordi handlingen flyder fra karakter til karakter. En tæt fortællervinkel må kun bruge få filterord, fordi alt vises gennem øjnene på POV-karakteren.
Grundlæggende skal du spørge dig selv som forfatter: Vil du vise/dramatisere mere eller fortæller mere. Derefter kan du tilpasse din fortællervinkel og brugen af filterord.
2 thoughts on “Filterord”