Længsel, krav, mål, behov

Forlaget Tyrs gode råd om disse begreber

Her er nogle af Forlaget Tyrs gode men subjektive råd om begreberne længsel, krav, mål og behov og hvordan du bruger dem.

Hvad menes der med overskriften?

Det er en meget vigtig pointe, at alle forfattere er forskellige. Vi skriver forskelligt og ud fra forskellige perspektiver. Selvfølgelig har vi forskellige mål med vores historie og processen i at skrive vores historie frem er forskellig.

Et samlende godt råd til det, der kommer efterfølgende er derfor meget subjektivt og kan anfægtes på mange forskellige måder.

Det er dog fra forlagets side vigtigt at pointere, at vi rammes af en historie, hvor historiens karakterer har en tydelig (eller flere) længsler, krav, mål eller behov.

Hvad betyder det?

Set fra forlagets synspunkt har en historie 5 minutter til at give læseren en nerve og en begrundelse for, hvorfor de skal investere tid til at læse historien. 5 minutter. Det er ikke meget, men det er heller ikke verdenshistorien, der skal afdækkes på 5 minutter. Det er lige præcis nok til, at give læseren lyst til at finde ud af mere.

På din 5 minutter kan du som forfatter give din karakter en længsel, et krav, et mål eller et behov, som historien herefter skal uddybe og afdække og finde en løsning på.

Der er her historiens drive skal findes og her historien altid skal vende tilbage, når spændingsopbygningen er i gang. Der er så lige så vigtigt at sige, at historien afslutningsvist skal give et svar og en løsning på netop de første 5 minutters længsel, krav, mål eller behov.

Subjektive råd

Forlagets råd, der er stærkt subjektive:

  • Start historien med din karakter et konfliktfyldt sted, hvor karakteren skal håndtere interne eller eksterne konflikter (se mere om konflikter her).
  • Afslør nok af din karakters problemstillinger på de første 5 minutter til at læseren kommer til at holde af karakteren, eller hade den. Ram en nerve, der får læseren til at ville finde ud af mere.
  • Denne start er din histories katalysator, som skal holde læseren på stikkerne indtil afslutningen, hvor der findes en løsning, der enten er baseret på hårdt arbejde, udvikling, kamp og krig, overraskende eller noget andet, som kun din fantasi kan udtænke.
  • Længslen, kravet, målet eller behovet skal finde sin løsning til slut. Der findes ikke noget værre end en historie, der starter et sted og afsluttes et helt andet (læs at det kan være udfordrende for en pantser)
  • Din hovedkarakters længsel, krav, mål eller behov kan få følgeskab af andre karakterer, der har de samme, men måske ikke har de samme metoder til at løse det. Det kan også være andre karakterer, der har modstridende længsler, krav, mål eller behov og historien så har omdrejningspunkt om konflikten i dette.
  • Hver karakter i en historie (i hvert fald de store og tilbagevendende karakterer) bør have en længsel, krav, mål eller behov. Ellers kan de være ligegyldige. Det kan bare være at hjælpe hovedkarakteren (sidekick) eller lægge små barrierer ud (håndlangerne for antagonisten).
  • Der kan sagtens være dusinvis af længsler, krav, mål eller behov undervejs, men måske kun ét til to store og gennemgående. Det er dog vigtigt at de fleste indfris, så læseren ikke efterlades med et hvorfor undervejs.
Eksempler

Forlaget har seks bøger, hvori der naturligvis er interne og eksterne mål at håndtere fx:

Den 7. Dimension (fire karakterer i 1. person med hvert sit mål, længsel, krav og behov):

  • Livavil: Hun vil finde Seaes, der er forsvundet i en glorie af lyn, hun er uerfaren oseaner, der har brug for hjælp, men hvem kan hun stole på, hvis ikke sig selv, hun har en far, der kræver meget, og hun vil gerne indfri det, men ikke gå i hans fodspor)
  • Den Clairvoyante: Mener at vide, hvordan konflikten i Aeon kan afhjælpes, men har forsøgt før, der nær kostede ham livet. Gamle alliancer findes på den fjendtlige side af konflikten. Han mangler en genstand for at vise, hvad han mener.
  • Flamalf: Han vil opnå respekt for sig selv og for sit rige. Han har lagt en plan, men andre forstår ikke planen og dens konsekvenser. Pludselig kan han ikke selv stoppe sin egen plan.
  • Wattaw: Føler sig selv som en optimist, der kan se en anderledes vinkel på problemstillingen, men hvem vil støtte ham. Pludselig skal han sætte sig eget liv på spil, selvom han ikke er nogen helt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *