Cliffhanger

Forlaget Tyrs gode råd om skriveteknikker

Denne gang handler det om at skrive en cliffhanger.

Hvad er en cliffhanger?

Cliffhanger er en spændende afslutning på bl.a. et kapitel i en historie. Gerne hvor hovedpersonen efterlades hængende i det yderste af neglene – måske efter en dramatisk afsløring. Konceptet bruges flittigt i actionprægede historier, men kan også sagtens anvendes i andre genrer i håb om, at læseren hænger på til næste kapitel.

En cliffhanger er således et litterært virkemiddel, der bruges til at opbygge spænding og interesse hos læseren. Afslutningen af et kapitel, eller en scene med en usikker og dramatisk situation, hvor skæbnen for en eller flere karakterer er efterladt ubestemt, er effektiv for at drive læsningen fremad og øge spændingen af historien.

Cliffhangers kan variere i deres præsentation og den følelsesmæssige effekt, de ønsker at skabe. Nogle er designet til simpelthen at overraske og chokere publikummet, mens andre bygger op til et stort øjeblik eller en konfrontation, der er ventet gennem hele historien. Uanset det specifikke mål er cliffhangers ofte et effektivt værktøj til at holde læserens interesse og koncentration gennem historien fanget.

Hovedformålet med cliffhangers er at skabe spænding, hvilket opfordrer læseren til at fortsætte med at følge historien for at opdage, hvordan den udvikler sig, og hvilken skæbne karaktererne vil møde. Dette fører ofte til at læseren engagerer, fordi læseren vil gætte på, hvad der vil ske og måske stiller forventninger til historien.

Det er så vigtigt at disse forventninger hurtigt indfries.

Hvorfor skal du bruges cliffhangers?

En cliffhanger er som nævnt et sted i en tekst, hvor læseren får lov til at vente på et svar eller en løsning på en situation. Læseren får lyst til at finde ud af, hvad der sker og læser derfor videre.

Forfatteren skal vælge at lave en cliffhanger for at trække spændingen ud og for at fastholde interessen hos læseren. Læseren efterlades uafklaret, og for at finde svar og ro, er læseren nødt til at læse næste kapitel.

Du skal bruge cliffhangers mellem kapitel for at drive læseren til at ville læse det næste kapitel. Der findes nok ikke en bedre situation for sin historie, at læseren fortsætter med at læse eller ikke kan vente til de igen bliver læsetid og de kan gribe bogen.

Måske vil læseren endda snakke om disse spændende cliffhangers med deres venner, læsegruppe eller familie, og så får du pludselig en masse ambasadører for din historie, så andre også bare må læse den.

Rundt om cliffhangeren

Der er flere almindelige teknikker, forfattere og manuskriptforfattere kan bruge for at opbygge en cliffhanger:

  1. Uventede afsløringer: Pludselig og chokerende viden om en karakter eller en begivenhed.
  2. Peril: Et handlingspeak, hvor en eller flere karakterer er i overhængende fare, og det er uvist, hvordan de vil komme ud af det. Løsningen på at slippe fra situationen med livet i behold skal være ufortalt.
  3. Beslutninger: En karakter bliver stillet overfor en vigtig beslutning, og resultatet er endnu ikke afgjort.
  4. Afsløringer: Vigtige dele af historien er skjult for læseren og afsløres senere til stor overraskelse.

Du skal bruge cliffhangers for at skabe intense følelser og opbygge en stærk forbindelse mellem læseren og historien.

Imidlertid kan overdreven brug af cliffhangere resultere i, at læseren føler sig manipuleret eller mister interesse for historien. Det er vigtigt for dig som forfatter at finde en balance mellem at holde læserens interesse fanget ved at inkludere spændende elementer og ikke overdrive med for mange cliffhangers.

Som nævnt er det meget vigtigt for læserens oplevelse af cliffhangers, at svaret løses i det første efterfølgende kapitel med denne hovedperson. Ellers bliver det for svært for læseren at holde styr på. En oplysning af væsentlig karakter, må således ikke flyve rundt for længe.

Ses der på berettermodellen ligger cliffhangerens ofte ved klimaks.

Typer af cliffhangers

  • Åben slutning
    En åben slutning er en type cliffhanger, hvor historien slutter uden et klart svar eller afslutning på konflikten. Dette kan efterlade læseren med en følelse af manglende afslutning og kan øge deres nysgerrighed og interesse for at se, hvordan situationen måske vil blive løst i fremtiden.
  • Udskiftning
    Udskiftning er en form for cliffhanger, hvor forfatteren introducerer et nyt plottwist eller konflikt nær slutningen af historien. Ideen er at erstatte den oprindelige spænding med en ny, så læseren eller seeren vil være ivrig efter at se, hvordan denne nye trussel vil blive håndteret.
  • Optrappende spænding
    Optrappende spænding er en cliffhanger-teknik, hvor konflikten bliver mere intens, eller truslen bliver mere akut lige før historiens afslutning. Dette kan skabe en følelse af frygt eller uro hos læseren og kan give en motivation for at fortsætte med at følge historien for at se, hvordan situationen vil blive løst.
  • Indirekte cliffhanger
    En indirekte cliffhanger indebærer ikke nødvendigvis en direkte trussel eller konflikt, men snarere en pludselig opdagelse eller erkendelse, der ændrer hovedpersonens forståelse af situationen. Dette kan tage form af hemmeligheder, der afsløres, eller nye oplysninger, der kaster tvivl over tidligere antagelser. Indirekte cliffhangere kan skabe en følelse af mystik og forvirring og kan øge læserens interesse for at se, hvordan karaktererne vil navigere i denne nye situation.

Kritik af cliffhangers

Cliffhangers kan medføre både positive og negative meninger.

Et kritikpunkt er, at cliffhangere skaber en kunstig spænding, som kan være frustrerende for læseren. Det er ikke ualmindeligt at læseren føler sig efterladt i stikken og ikke gives en øjeblikkelig afslutning på en given situation. Hvis dette sker, har du nok trukket din cliffhanger for langt.

En anden kritik af cliffhangers er, at de er en form for manipulerende historiefortælling, hvor hovedformålet er at få læseren til at læse næste kapitel. Mange anser denne fremgangsmåde for at være en udnyttelse af læserens nysgerrighed snarere end et udtryk for ægte kreativitet.

Der er også bekymringer om, at cliffhangers ofte benyttes i stedet for at skabe en dybere og mere tilfredsstillende historiefortælling. Nogle mener, at denne metode kan resultere i, at den narrative kvalitet lider og fokus flyttes fra komplekse karakterer og interessante intriger til simple chok og plottwists.

Hvis en cliffhanger ikke afklares umiddelbart efter, kan læseren føle sig snydt. Samtidig kan læseren føle sig snydt, hvis cliffhangerens spændingsniveau slet ikke står mål med løsningen og den efterfølgende action-fortælling.

I sidste ende kan kritik af cliffhangere tolkes ud fra individuelle smagspræferencer, og det er altså er subjektivt, om læseren kan lide dem eller ej. Nogle vil synes, at de tilføjer værdi til en historie, mens andre vil finde dem anstrengende og manipulerende. Uanset synspunkt er det vigtigt for forfattere at være opmærksom og skabe engagerende fortællinger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *