Pressemeddelelsen

Forlaget Tyrs gode råd om en pressemeddelelse

Denne gang handler Tyrs Tirsdag om en pressemeddelelse.

Hvad er en pressemeddelelse og hvorfor skal du skrive den?

En pressemeddelelse er en kortfattet og informativ tekst, som du kan udsende til pressen og udvalgte medier fx lokalavisen eller lokalradioen med det formål at dele nyheder, vække opmærksomhed, og få medieomtale. Du tænker måske som udgangspunkt, at det kan pressen da umuligt interessere dig for at fortælle om din historie, men det skal være din energi.

Hver gang du udgiver en ny bog skal du skrive en pressemeddelelse og sende til de medier, der kunne være interessante for dig. Du skal naturligvis skrive om din historie, men kan du perspektive din historie til noget aktuelt i samfundet eller en overordnet problemstilling, som du ved at mange gerne vil høre om, så er det her, du skal stikke kniven ind.

Før du skriver

Før du skriver, skal du stille dig selv en række spørgsmål.

1) Hvad er nyheden?
Dvs. er den relevant, hvis ikke, så skal du finde en relevant vinkel. Er den aktuel, hvis ikke, så skal du vinkle din historie til noget relevant. Er den interessant for offentligheden, hvis ikke. Så kan du altid vinklen den derefter. Er den relevant for en bestemt målgruppe. Det er den altid, og her skal du være skarp til at målrette din tekst.

2) Hvem vil have gavn af at vide det her?
Du vil nok primært tænke på læserne, fordi det er dem du ultimativt skal fange, men du skal bestemt også tænke på medierne, fordi hvis du ikke kommer i medierne, er det jo lige meget. Find vinklen i din historie, der klarer første skridt nemlig at komme i medierne. Hvad kunne være interessant for det aktuelle medie at fortælle om og byg op herfra.

3) Er din historie vigtig nok til en pressemeddelelse – eller er det bare intern information?
Du kan altid kunne finde ind til vigtig information ud fra temaer eller karakterer i din historie, men hvis dette ikke dukker op i din pressemeddelelse, så skal vi også være ærlige at sige, at så er din bog altså ikke mere interessant end alle de andre og så er der lang vej til at få gratis omtale i medierne.

Struktur af en pressemeddelelse

Her er de syv vigtigste elementer i en pressemeddelelse.

Overskriften

Skriv en fængende skarp, informativ og ørehængende overskrift. Meget lig et hook for din historie eller en vinkel, der gør dig til en kommende stjerne. Den skal give mediefolket lyst til at læse videre.

Eksempel: Lokal forfatter udgiver ny bog med bestseller-potentiale

Eksempel: Ny bog fra lokal forfatter løser klimaudfordringen enkelt og billigt

Underrubrik

Det er valgfrit om du vil lave en underrubrik, men gør du det, er det en kort forklaring og uddybning af overskriften, ofte i en mere neutral tone. Men du har alle muligheder for at stille et spørgsmål i overskriften, som du kan uddybe i underrubrikken. Du har fået journalisten til at læse videre og det skal udnyttes til at øge lysten til at færdiggøre pressemeddelelsen.

Dato og sted

Start med dato og hvor nyheden udspringer fra. Det er information som skal bruge, hvis der skal laves relevant og aktuel medieomtale.

2. september 2025, pressemeddelelse om ny bogudgivelse fra Forlaget Tyr, Aalborg

Indledning (lead)

Hvis du har lokket journalisten til at læse hertil, er det tid til at svare på de fem klassiske journalistiske spørgsmål, som de stiller for at forstå indholdet, relevansen og nyhedsværdien. Altså:
Hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor (og hvordan)?
Hold det kort på 3-5 linjer.

Uddybning

Her folder du historien ud i korte afsnit (3-5 linjer hver). For at gøre indholdet interessant kan du gøre brug af forskellige virkemidler fremfor en tekst, der bærer præg af at være skrevet af dig selv hjemme på dit støvede kontor. Brug meget gerne elementer af følgende:

  • Citater fra læsere, bloggere, andre relevante personer eller fra historien, hvor du rammer det, du gerne vil fortælle
  • Fakta og kontekst. Det kan være hvorfor netop denne historie er vigtigt for et relevant emner og hvor informationen stammer fra
  • Konsekvenser og betydning – hvorfor er det vigtigt? Her kan der være tale om en perspektivering til noget aktuelt i samfundet, for målgruppen, for læsere, for et emne det er vigtigt at sætte fokus på osv.

Om dig

Et fast afsnit med 2-4 linjer, der kort forklarer, hvem du er. Hvornår bogen udkommer og hvilke platformen den kan findes på.

Kontaktoplysninger

Vigtigt at sætte “signatur” på pressemeddelelsen, så journalister kan få fat i en relevant person, hvis der skal mere kød på historien, hvis de prioriterer den og måske endda vil gøre mere ud af det fx via interviews, lave en debatserie osv.

Pressekontakt:
Forlaget Tyr,
Tlf: 4141 8601
Mail: forlagettyr@forlagettyr.dk
www.forlagettyr.dk

Gode råd

Det er vigtigt for en god pressemeddelelse at du skriver klart og neutralt. Reklamesprog bliver ikke altid modtaget som andet end pjat.

Hold pressemeddelelsen kort. En A4 side er normal længde for en pressemeddelelse.

Du skal bruge aktivt sprog. Fx Forlaget Tyr udgiver en ny bog om …
Ikke: Der udgives en ny bog fra Forlaget Tyr om…

Og den svære. Tænk som en journalist. Hvad vil være interessant at fortælle om på deres medie. Hvad fanger deres interesse? Hvad har de tidligere lavet indslag om. Kan der koges videre på noget aktuelt lige nu, eller er der et samfundsemne som mediet mangler at tage fat på.

Du skal skrive følgende i emnefeltet til e-mailen: PRESSEMEDDELELSE: [Overskrift]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *