Drivkraft

Forlaget Tyrs gode råd om drivkraft

Denne gang handler Tyrs Tirsdag om drivkraft. Hvad driver historiens karakterer?

Hvad er en drivkraft?

En drivkraft er energi. I en historie skal der leveres energi. Både så historier skrider fremad, så det sker naturligt og selvfølgeligt, og så læseren engagerer sig i handlingen og de karakterer, der står for drivkraften.

Fordi det er karaktererne som skal drive historien fremad og som skal være drivkraften. Drivkraft er et princip, en tilskyndelse eller andet som får nogen til at gøre noget bestemt, eller som driver en udvikling fremad.

Kort sagt forbindes drivkraft med en karakter, der yder den afgørende, store arbejdsindsats i handlingen.

Hvorfor skal en karakter have en drivkraft?

En karakters drivkraft og dermed energi får din karakter til at blive levende. Læseren bliver interesseret i hvem de er, hvad de drømmer om, hvad de frygter, og hvilke indre og ydre konflikter som de kæmper med.

En karakter uden drivkraft er som kartofler uden sovs, som kød uden krydderi, som en salat uden dressing.

Hvordan gør du?

Når du skriver en historie, skal du afdække dine karakterer. Du kan lave en (lang) liste af fysiske kendetegn. Du skal kende din karakter. Måske ikke fra starten, men hvis du ikke kender din karakter, når historien er slut, så gør læseren det heller ikke.

Du skal også lave dine karakters mål og midler. Hvad er deres motivation? Hvilket indre kompas styrer de efter. Du skal gøre dem relaterbare og fascinerende.

Her er en ikke udtømmende liste, som du kan forsøge at udfylde:

Basale karakteristika:

  • Navn, Øgenavn/kaldenavn, alder, højde, vægt, kropstype, fitnessniveau, køn

Visuelle karakteristika:

  • Særligt udseende, hårfarve, hårstil, øjenfarve, briller, linser, næse, mund, hage, hud, ører, etnisk herkomst, tatoveringer, særheder, allergier, vaner, fremtoning, stil, begrænsninger, handicaps

Fremtoningsmæssige karakteristika:

  • Særlige særkender, statur, arme, ben, fødder, mave, bryst, beklædning, kropsholdning, kropsbygning, personlighed, attitude, introvert/ekstrovert, spirituel indsigt, politisk indsigt, styrker, svagheder, manerer, motivationer, frygt, interne kampe, hemmeligheder, hvad gør personen glad, længsler, ønsketænkninger, favorit bog/film/ejendele

Relationsmæssige karakteristika:

  • Familiemedlemmer, fødselsdag, fødselsby, hjemby, accent, barndom, uddannelse, første job, præsentationer, fejl i personens historie, venner, fjender, omgangskreds, beskæftigelse, løn, talant, arbejdsrelationer, hobbyer, bedste ven, værste fjende, kæreste, livret, passion

Miljømæssige karakteriska:

  • Hvor lever personen, hvor er personen opvokset, sprog, sproglige genkendelser, talemåder, dialog tags, status i samfundet, omgangskreds, værdier, indre kompas, empati

Karakterens dybde og historie:

  • holdninger, religion, politik, mental styrke, ønsker, historie, opvækst, motivationer, mål og udfordring, wants, needs, hvad står i vejen for mål og behov, hvad vil personen gøre ved det, midler, følelsesliv, hvad sker der hvis personen fejler, hvilke ofre er personen villig til at give, hvilke fundamentale ændringer sker der, heroiste kvaliteter, udviklingspotentialer, succeser, fiaskoer, evner, fobier, svagheder, tragedier, mortsigtet mål, langsigtet mål vaner,

Du kan få lidt yderligere hjælp med karakterudvikling her: Link

Og meget vigtigt at have styr på: Hvordan udvikler karakteren sig i historien. Det kan være både i forhold til personlighed, mål og midler men også i opførsel og noget så enkelt som dialog.

De fleste forfattere sørger for at gøre deres protagonist empatisk, charmerende, likeable, fordi det er det klart nemmeste for læseren at forholde sig til. Omvendt gøres antagonisten træls, ulækker, ucharmerende, storsnudet osv. Nogle forfattere leger med formerne, så antagonisten først senere udvikler de trælse menneskelige egenskaber undervejs i historien, fx når de bliver trykket på maven eller ikke får deres vilje.

Men fælles for både protagonisten og antagonisten, så har de to vinkler en drivkraft, der leder dem fremad mod deres mål.

Det er dit job som forfatter, at afdække den enkelte karakters drivkraft, så din historie får energi. Og meget gerne modsatrettede energier, så der opstår konflikter.

Andre forfattere går skridtet videre og giver alle karakterer nogle tydeligt svage sider og ikke så empatiske egenskaber. Ingen er perfekte. Heller ikke karakterer i en historie. Er din karakter for perfekt, så er karakteren ikke virkelig.

Dramatiser drivkraften

Vi ryger ned i den dejlige rille, der hedder show don’t tell.

Du må for alt i verden ikke skrive dine karakterer fulde af drivkraft. Fx ved at skrive konkret, hvad din karakters drivkraft er, hvordan de holder sig igang, hvad deres mål er osv.

Du skal dramatisere det, så læseren selv “regner ud”, hvad der driver hver karakter.

Se mere om Show Don’t Tell del 1, 2 og 3 i Tips&Tricks her på siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *