Den første sætning

Forlaget Tyr gode råd om Den første sætning.

Her får du lidt gode råd om, hvad den første sætning kan være og hvordan du skriver den.

Den første sætning

Der var engang…

Sådan starter ethvert eventyr med respekt for sig selv. Eller gør de? Det er måske blevet en kliche, men her anbefaler vi at holde sig fra denne åbningssætning. Altså med mindre du vil være kitch.

Den første sætning skal i stedet være noget, der sætter din historie igang, og som læseren fanger som superlim, så de må læse videre og finde ud af, hvad det betyder, hvad svaret er, hvad der dog har skabt denne stemning mv.

Den første sætning kan være svær at skrive, og den behøver eller ikke være en del af dit første manuskript. Vi anbefaler at du giver dig tid til at finde den første sætning, der rammer din historie perfekt, inden du afleverer bogen til tryk.

Fem tips til den første sætning

1. Start med et hook.

Et hook er en overraskende fact, en erklæring der fanger din historie, en action-scene hvor du hopper ind midt i begivenhederne eller et spørgsmål, som læseren bare må have besvaret.

2. Skab atmosfære

En åbningssætning kan sagtens sætte atmosfære og stemningen for resten af bogen. Det er dog vigtigt at du er tro mod denne stemning historien igennem, hvis dette er dit valg.

3. Konflikt eller spænding

Start med din hovedkonflikt. Kast den ind i historien og lad din læser forstå vigtigheden af at få løst konflikten. Det kan være en konfrontation som indleder historien, eller du kan give et hint til konflikten.

4. Skab nysgerrighed

Stil et ubesvaret spørgsmål, eller et retorisk spørgmsål. Læseren vil kende svaret, og må læse bogen til ende for at få svaret. Skab en situation, der skal udforskes.

5. Vis en stemme eller en stil

Rammer du en karakters stemme, så er det vigtigt at den gennemsyrer historien. Byg en scene med de helt rigtige settings. Sig noget klogt, noget mørkt eller noget poetisk. Det afhænger også af, hvordan historien herfra udvikler sig.

Fundamentalt er det, at du skaber en forbindelse til læseren, så de fortsætter med at læse. Men gå ikke i panik, når du skriver din historie, at du ikke har en åbningssætning, der spiller maks. Måske kommer den først, når du har skrevet det første kapitel eller først, når du er helt i mål med hele historien.

Do’s and don’ts

Do’s:

  • Smagful fascinering af læseren
  • Brug din “rigtige” stemme
  • Forcer ikke noget, men læg sætningen til side, hvis den ikke lige kommer til dig, og vend tilbage, når du har overblik over din historie og muligheder. Tag noter, men læg dig ikke fast på noget.

Don’ts:

  • Start aldrig med en kliche. Fx et citat som er anvendt før og som du synes lyder smart.
  • Start aldrig med “purple prose”. Purple prose er overdrevet brug af adjektiver, adverbier og metaforer).
  • Brug aldrig en reference til dig selv skrevet i tredje person

Kendte åbningssætninger

George Orwell, 1984:
“It was a bright cold day in April and the clocks were striking thirteen.”

John Steinbeck, Perlen:
“Byens folk fortæller historien om den store perle – om hvordan den blev fundet, og hvordan den blev mistet igen.”

Herman Melville, Moby Dick:
“Call me Ishmael.”

Ray Bradbury, Fahrenheit 451:
“It was a pleasure to burn.”

Forlagets første sætninger

Kongeklenodiet 1:
”Vogtere! Dette er vor tid. Vi er våbnet. Fjenden har krævet ofre. Mange og store ofre. Men vi vil ikke blive besejret! Heller ikke denne gang. Vi vil vogte nu og i fremtiden. Vores børn skal vogte, som deres børn skal vogte efter dem.”

Et hook – statement

Kongeklenodiet 2:
“”Av!” klynkede den lyshårede dreng og jog blikket rundt for at finde en udvej. Den mørkhårede og noget større dreng betragtede sit offer.”

En konflikt/action

Byfesten:
“Her duftede af våde kørebaner og ozon. Træerne dryppede endnu svagt og hypnotiserende. Det smagte af sommerregn. Der var elektricitet i luften.”

En stemning til scene setting

Den Sorte Diamant:
“Blytunge skyers voldsomme regn ramte hustagene som bløde drøn, men det var ikke kun dråber, der faldt fra himlen.”

Et atmosfære og et hook.

Den 7. Dimension:
“Ringen var mandshøj og fuldstændig perfekt. Der var ingen fejl at spore, og den emmede som et kraftfelt, der strålede fra en stabil kerne. Den sydede og knitrede af elektriske spændinger, og på den øverste halvbue fejede blå flammer frem og tilbage. Ringen stod som en oprejst glorie. Som en portal til en anden verden. Kernen var sort og dyb, og skygger flimrede derinde. Lynet havde dannet glorien.”

En atmosfære, detaljer med et malerisk billede

De Sorte Magter:
“Skygger leger fangeleg på den fugtige betonvæg. Et spring ind i intetheden til højre for vinduet synes at være resultatet hver gang. Skyggerne genoplives på ny af lyset fra gadens sporadiske trafik og det krogede egetræ, der danser til vindens symfoni uden for vinduet. En bil kører gennem den voksende vandpyt langs kantstenen og sender endnu en ansigtsløs skygge hen over væggen mod intetheden. Den våde og slæbende lyd reflekteres på den eroderede husfacade, men rikochetteres som et fjernt ekko bag vinduesglasset. Jeg får kuldegysninger af lyden. Vand og jeg er ikke gode venner.”

Stemning og et hook med en overraskende fact

One thought on “Den første sætning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *