Logline

Forlaget Tyrs gode råd om at skrive en logline

Denne gang handler tips&tricks om anden del af et perfekt pitch nemlig loglinen.

Hvad er en logline?

En logline er din bogs essens kogt ned til én enkelt, fængende sætning eller til en kortfattet motivationsbeskrivelse.

Du skal bruge en logline, når du vil sælge din bog på skrift, f.eks. i forbindelse med et pitch. 

Hvad kendertegner en god logline?

En god logline præsenterer typisk hovedpersonen, dennes mål eller situation, den centrale konflikt og hvad der er på spil. Den skal være så klar og dragende, at modtageren straks forstår kernen i din historie.

Gode råd om til at skrive en logline

En logline skal være kort, tydelig og robust. Den bør dog samtidig vise nok for læseren til at den fanger historien. En logline bør være omkring 25-50 ord.

Start med at præsentere hovedpersonen, eventuelt anslaget dvs. den ildledende hændelse, der giver grobund for historien, hovedpersonens mål (ét eller flere, hvis de er i familie ellers bare det væsentlige, der driver historien), hovedpersonens motivation og ikke mindst den centrale konflikt.

Det kan sagtens være en udfordring at gøre det med så få ord til rådighed.

Du skal se for dig, hvordan læseren bombaderes med indtryk som fra Netflix-skærmens oversigt over mulige serier og film. Overvej, hvordan din historie kan træde frem foran alle de andre og med hvilken beskrivelse læseren bliver motiveret for at vælge netop din bog. Det er vigtigt at forstå at læseren sandsynligvis står med mange muligheder for den næste læseoplevelse, og blot skal vælge den, der motiverer dem nu. Så de skal have en god grund til at læse din historie frem for de andres.

Prøv om du kan efterleve disse tre simple råd til indhold, og så er du godt på vej:

  1. Loglinen skal forklare historiens præmis på en kortfattet og engagerende måde uden at afsløre plottet.
  2. Brug aktivt sprog for at gøre det mere levende og spændende.
  3. Anslaget / den indledende hændelse, der sætter historien i gang, skal være veldefineret.

Overvejelser til en overbevisende logline

1. Skriv loglinjen før manuskriptet

Du kan prøve at skrive loglinen, før du skriver manuskriptet. Virker skørt, men er du typen med overblik over den historie, du gerne vil skrive, kan denne metode hjælpe dig med at skabe en præmis, som du kan arbejde ud fra. Det betyder også, at du allerede har en logline, når du er færdig med at skrive.

Når du skriver loglinen først, hjælper du dig med at identificere, hvad din historie præcist handler om, hvem der er med i den, din hovedpersons motivationer og hvad der sætter historien i gang.

Du kan selvfølgelig ikke være sikker på, at loglinen passer 100 % til det endelige manuskript. Det skal tilpasses, når du er færdig.

Det vigtigste er, at du har loglinen som kernen i din historie, som du kan bygge alting op ud fra.

2. Gør loglinen kort og fængende

Når du forklarer din historie, skal det være kort og godt. Det er lettere sagt end gjort. Du er sikkert en historiefortæller af hjertet og du brænder for din historie, og du kunne stå der i timevis og forklare alle detaljerne omkring historiens præmisser. Alligevel sælger det desværre ikke en bog. Hold din logline kort og fængende, og sørg for, at selv om den er på under 50 ord, kan læseren den, ikke vente med at læse med.

3. Skab stærke hovedpersoner

Sørg for at skabe interessante hovedpersoner, der står stærkt i læserens øjne. Giv derfor hovedpersonen i loglinen noget dybde og få læseren til at hooke med det samme. Det kan du gøre ved at give din hovedperson et eller to beskrivende og spændende adjektiver for at give en indikation af, hvilken type karakter er. Det vil gøre en verden til forskel for læseren. Effekten er, at de straks vil forestille sig karakteren, og hvordan denne karakter interagerer med den verden, der er beskrevet.

4. Undgå at bruge karakternavne

Et lidt utraditionelt råd er at undgå at bruge karakternavne i din logline. Du kan prøve det, for at se, hvad det give loglinen.

Begrundelsen for rådet er, at læseren ikke endnu ved, hvem dine karakterer er, før du beskriver dem, så i stedet for at bruge karakternavne skal du bruge adjektiver. Adjektiver kan formidle en masse information om en karakter og give læseren en idé om, hvem de har med at gøre.

Der kan være eksempler, hvor karakterernes navne kan være nyttige, så det skal du vurdere, hvad der er bedst for din historie.

5. Byg loglinen op omkring et mål

Loglines fungerer bedst, hvis den er bygget op omkring et væsentlig mål i historien. Det er ikke kun hovedpersonen, der er vigtig. Det er også deres motivation. Målet vil forklare historien og måske endda formidle nogle konflikter. Det skal skrives tydeligt uden at afsløre for meget, men bestemt heller ikke for lidt.

Hvis loglinen f.eks. starter med følgende: ” Psykisk ustabil mand begår indbrud” kan det betragtes som et mål. Det er dog intetsigende og fortæller ikke rigtig læseren meget. Derfor skal der sættes flere beskrivelser på for at give motivation for handlingen, f.eks. “Psykisk ustabil mand begår indbrud for at få råd til at sende sin søn i behandling”, giver det meget mere kontekst og dybde til historien. Det præsenterer en konflikt og en historie, og læseren kan allerede forestille sig, hvordan den udvikler sig.

6. Husk indsatserne (stakes)

Husk indsatserne. Læseren skal være overbevist om, hvad der står på spil.

Fra forrige eksempel kan denne suppleres med følgende: Psykisk ustabil mand begår indbrud for at få råd til at sende sin søn i behandling”, så sønnen ikke havner samme sted som sin far”

Det, der er på spil her, er en redningsaktion for den fremtidige generation. Det får loglinen til at gå fra kedelig til interessant på få ord.

7. Brug gerne ironi

Ironi er en fantastisk måde at sælge et koncept på og bruges i masser af loglines. Det er ofte hovedpersonens modsætningsfyldte natur, der gør dem interessante.

Prøv at finde ironien i din historie og formidle den i loglinen. Det får den til at skille sig ud og viser, at du forstår, hvad der virkelig er interessant og spændende ved denne historie.

8. Brug logline-formlen

Logline-formlen lyder 

“inciting incident – character – objective – stakes” .

Så du kan starte med at sige:

“Når [INCITING INCIDENT] sker, skal [CHARACTER] have [OBJECTIVE] før [STAKES].”

Med formlen husker du de væsentligste elementer af en logline.

9. Del konceptet, ikke hele historien

Når du skriver en logline, skal du sørge for kun at dele konceptet for historien. Du må ikke afsløre slutningen af historien i loglinen. Det giver vel egentlig sig selv, men nu er det sagt. Hvis du afslører slutningen, er læseren mindre lokket til at læse de mange sider af historien, du har skrevet!

Efterlad noget, som læseren kan nyde, når han/hun læser historien igennem.

Eksempler fra filmens verden

Apocalypse Now: Under krigen mellem USA og Vietnam sendes kaptajn Willard på en farlig mission til Cambodja for at myrde en frafalden oberst, der har gjort sig selv til gud blandt en lokal stamme.

Pulp Fiction: To mafiahitmænd, en bokser, en gangster og hans kone og et par banditter fra et cafeteria fletter deres liv sammen i fire fortællinger om vold og forløsning.

The Dark Knight: Da den trussel, der er kendt som Jokeren, skaber kaos og ødelæggelse i Gothams befolkning, må Batman tage imod en af de største psykologiske og fysiske prøver på sin evne til at bekæmpe uretfærdighed.

Interstellar: Et hold af opdagelsesrejsende rejser gennem et ormehul i rummet for at sikre menneskehedens overlevelse.

The Silence of the Lambs: En ung FBI-kadet må få hjælp fra en fængslet og manipulerende kannibal for at hjælpe med at fange en anden seriemorder, en galning, der flår sine ofre.

Wedio

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *